Thursday 26 May 2011

sOLat jAmaah>>>>>>> part3

Segala puja dan puji bagi ALLAH, Selawat dan salam buat junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat serta sekalian anbiya'.


Drpd Abdullah bin Umar r.a, kata'y: Rasulullah s.a.w. telah b'sabda: "Betulkn, penuhkn dan rapat-rapatkn saf-saf solat kamu, samakn k'dudukn antara bahu-bahu kamu, penuhkn semua ruangan-ruangan kosong yg t'dapat dalam saf, b'sopan santunlh dgn saudara-saudara kamu ketika m'luruskn dan m'rapatkn saf dan jgn sekali-kali m'biarkn ruangan-ruangan kosong saf t'dedah kpd syaitan. S'siapa yg m'menuhkn saf dan m'rapatkn'y, nescaya Allah swt m'nyambungkn rahmat-Nya bg orang t'sebut dan sesiapa yg m'mutuskn saf, nescaya Allah swt akan m'mutuskn rahmat-Nya dan inayah-Nya drpd orang t'sebut" [HR Abu Daud].






                                                            
Solat juga m'didik seseorang tentang kepentingan m'jaga masa dan m'hargai'y. Ia m'gajar'y cara utk m'bahagikn masa dan m'nyusun'y. Dgn sendiri'y die akan m'jadi seorang yg menepati masa dan t'atur di dalam setiap urusan'y. Apabila die m'nunaikn solat secara b'jamah, maka die wajib m'ikut imam, ketika b'diri, rukuk dan sujud, die akan belajar erti kepatuhan dan penyerahan, berdisiplin dan teratur. [Dr. Abdullah Mohd Al-Tayyar, Al-Solat: 24-25].


))))))))))))))))bersambung.........





No comments:

Post a Comment